Fényvédelem kisokos – miért és hogyan?

Fényvédelem kisokos – miért és hogyan?

Erre a Sigfrid Essence kínálatában még nem találsz megoldást, de azért elmondom, hogy milyen szempontokat vegyél figyelembe amikor fényvédőt választasz.

Miért fontos?

Ha nem véded magad a káros napsugaraktól, akkor sokat teszel például azért, hogy a bőröregedés jelei korábban jelentkezzenek. A káros UV sugarak felelnek a ráncok és pigmentfoltok mintegy 80%-áért, és ebből következik, hogy ha nem használsz minden nap fényvédőt, akkor kiteszed a bőrödet ennek a károsodásnak, és egyébként az akár súlyosabb egészségügyi kockázatoknak is.

Igen, minden nap kell fényvédőt használni!

Sokan azt hiszik, hogy fényvédő csak akkor fontos, ha tavasz vagy nyár van, ha szépen süt a nap, esetleg az ember napozik. A napi fényvédelem az év 365 napjában szükséges, vagyis télen és nyáron is.

Az igaz, hogy a hidegebb évszakokban a barnulást okozó UVB kevesebb van, mint mikor “hét ágra” süt a nap de jó tudni, hogy a legalább annyira káros UVA télen-nyáron hasonlóan jelen van.

Ahhoz, hogy megelőzd a bőröregedés (ráncok, pigmentfoltok, megereszkedett bőr) korai jeleit, érdemes valóban minden nap fényvédőt használni.  Ráadásul a többi bőrápolód is csak akkor tud megfelelően hatni, ha használsz fényvédőt mellette.

Ha, már megjelentek az arcbőrödön a napsugárzás hatására a pigment foltok, akkor a c-vitamin kifejezetten jó segítség a a halványításban. Megoldást jelenthet a HERBAL+ DERŰ szérumunk, melyben értékes hatóanyagok mellet a c-vitamin is jelen van.

Megtörténik néha, hogy minden elővigyázatosság ellenére leég a bőrünk, akkor gyors megldást jelenthet a BASIC- Young and Beautiful arckrém akár az egész testre, hiszen kimagaslóan intenzív a gyógyító hatása.

A pigmentfoltok halványítása trükkös és bonyolult dolog, és amilyen lassan alakul ki a bőrödben, annyi türelemre is van szükség a látható eredményekhez (persze nem szó szerint, hiszen a pigmentfolt akár több évtizedig is készülődhet a bőrödben, míg egy jó rutinnal olyan 12-16 hét alatt már látnod kell egy-két árnyalatnyi világosodást, amennyiben a pigmentfoltod halványítható).

Az SPF (Sun Protection Factor) matematikailag egy arányszám, és azt fejezi ki, hogy az adott termék a káros UV sugaraknak az 1/SPF értékét NEM szűri ki. Vagyis:

  • egy SPF30-as fényvédő a sugaraknak a 96,666%-át kiszűri, és a 3,333%-át nem szűri ki,
  • egy SPF50-es az UV 98%-át szűri ki, és a 2%-át nem.

Ugyanezt jelenti egyébként az a megfogalmazás, hogy például az SPF 30 azt jelenti, hogy a bőröd 30x annyi UVB sugárzást bír el, mint fényvédő nélkül, mielőtt az UVB okozta pirulási folyamat elindul.

Többféle faktorszámú fényvédő létezik (pl. SPF 10, 15, 20, 30, 50), ezért felmerülhet a kérdés, hogy vajon melyik lehet az ideális. A én véleményem, hogy egy tudatos bőrápolási rutinban egy mindennapi SPF 30-as fényvédő szuper, nyáron pedig inkább válassz SPF 50-est. Ha pigmentfoltokkal küzdesz, akkor pedig az SPF 50 az, amit érdemes használnod, télen-nyáron.

Ennek az az egyszerű oka, hogy az emberek nagy többsége nem használ elegendő napvédő krémet az egyes területeken, a másik ok pedig, hogy a fényvédő hatékonysága idővel arányosan sajnos csökken, még akkor is, ha nem vagy közvetlenül napon.

Amit ezzel kapcsolatban még  tudni kell, az a fényvédők vagy fényvédőt tartalmazó termékek (BB,CC krémek stb.) rétegzése. Alapvetően ez egy egész jó ötlet, mert így egy kicsit jobban biztosítod, hogy több védelmet adj a bőrödnek. Azonban tudnod kell, hogy a faktorszámok nem fognak összeadódni. Vagyis ha van pl. egy SPF 30-as fényvédőd és egy SPF 20-as alapozód, akkor a védelem nem SPF 50 lesz, hanem maximum SPF 30.

A fényvédő szűrők alapvetően két nagy csoportra oszthatók: vannak az organikus (leginkább kémiai néven is hívják őket) fényvédők és az inorganikus (vagy más néven fizikai) fényvédők. Akár kémiai akár fizikai szűrőről van szó, nagyrészt a sugarak elnyelésével és hővé alakításával működik és véd minket a káros UV sugaraktól, emellett pedig a fizikai szűrők a sugarak egy részét vissza is verik, akárcsak egy tükör.

  • Fizikai szűrőből  kettő van: cink-oxid (zinc oxid) és titánium-dioxid (titanium dioxid), valamint ezeknek a keverékét is használják
  • Kémiai szűrőből többféle, ezen belül is kettő csoportról érdemes tudni:
    * A hagyományos/régi, világ-szinten jóváhagyott szűrők: pl: avobenzone, ethylhexyl methoxycinnamate (octinoxate), octocrylene stb.
    * Újabb-generációs, modernebb szűrők Tinosorb S, M és 2AB vagy Uvinul A és T (érdemes tudni, hogy az USA-ban ezeket nem használják, viszont az EU-ban és Ázsiában igen!)

Mind az fizikai, mind az kémiai fényvédőknek megvannak a maguk előnyei és hátrányai. Nagy vonalakban az inorganikus (vagyis fizikai) fényvédők általában jobban beválnak érzékeny bőrre, és stabilabbak is maradnak UV sugárzás hatására. Hátrányuk azonban, hogy gyakran fehéres réteget hagynak a bőrön, és van egy jellegzetes érzetük emiatt, amit nem mindenki szeret.

Az kémiai fényvédők előnye ezzel szemben, hogy nem hagynak fehéres réteget, és kozmetikailag könnyedebb formulákat tesznek lehetővé (ez akkor jó ha zsíros/komibált a bőröd), illetve a magas UVA védelmet és a tartósságot is az organikus technológia teszi lehetővé. Cserébe azonban ezek a fényvédők UV hatására kevésbé stabilak, mint az inorganikusak (bár ma már szerencsére sok stabilizálás technológia is van), és – főleg a régi motoros szűrők – gyakrabban okozhatnak érzékenységi reakciót a bőrön.

Ha a bőröd érzékeny, rosaceás akkor mindenképp a fizikai szűrőkkel kísérletezz inkább, így elkerülheted az irritációt!

A legtöbb egészségügyi szakértő és bőrgyógyász-kutató egyetért abban, hogy a fényvédőt mindig, a bőrápolás legutolsó lépéseként használd. Ha bármiféle bőrápolót még felviszel rá, akkor azzal csökkented a hatékonyságát.

Mivel a legtöbb fényvédő hidratáló alapú, ha egy bőrtípusodnak megfelelő hidratálást adó fényvédőt választasz, akkor reggel nyugodtan kihagyhatod a „sima” hidratálás lépését. Ha olyan fényvédőt használsz, ami nem hidratál kellően, de mégis ő a szimpatikus, akkor csak vigyél fel alá a sima hidratálódból egy keveset.

Mennyi fényvédőt használj?

A kutatások 2 mg/cm2 mennyiséget szoktak vizsgálni, ami egy átlagos méretű arcnál kb 1/4 teáskanálnyi. Ez nagyon sok, általában nem is lehet igazán eloszlatni a bőrön. Ha egy 5 forinos nagyságú fényvédőt eloszlatsz az arcodon, akkor már sokat tettél a napfényvédelem érdekében. 🙂

Ami a testet illeti, egy feles pohárnyit szoktak mondani az EGÉSZ testre! Ez a mennyiség persze csökken amikor mondjuk pólo vagy hosszú nadrág van rajtad, hiszen ez a mennyiség a bikinis testre szól.

A napozás és strandolás extrán megviseli a bőr szerkezetét, ezért egy alapos fürdés után soha nem hagyd ki a hidratálást. A Healthy and Bright HERBAL+ natúr gerániumos bőrvédő testápoló a sok értékes, természet adta összetevőinek és aminosav tartalmának köszönhetően kitűnő választás a mindennapi testápolásra.

 

Smink és napfényvédelem? Így csináld!

Ha olyan alapozót használsz, ami nem tartalmaz fényvédőt, akkor az picit gyengíti a fényvédőt. Ilyenkor ezek a tippek jól jöhetnek a felvitelkor:

  • Várj 8-10 percet, mielőtt elkezded felvinni az alapozót.
  • Ne nyúzd az arcod!
  • Használj beauty blendert vagy ecsetet.

És hogy vajon összevonható-e a két lépés? Én azt javaslom, hogy ne tedd! Általánosságban a fényvédőt nem jó ötlet semmivel sem összekeverni. A keverés miatt nem tudhatod, hogy nem csökken-e a fényvédelem hatékonysága, illetve léteznek nem kompatibilis, egymást instabillá tevő fényvédő összetevők is, így a fényvédőt mindig használd önmagában, és adj neki kb 10 perc hatóidőt.