A szépség belülről fakad

A szépség belülről fakad

Az egészséges és szép bőr fontos kiegészítője az esz­té­ti­kus megjelenésnek, a megnyerő külsőnek. A helytelen élet­mód és ezen belül a rosszul összeállított étrend, vala­mint az egyes tápanyagok hiánya bőrünkön is nyo­mot hagy.

A bőr egészségének megőrzéséhez nélkülözhetetlen kiegészítő a rend­sze­res testmozgás, a mindennapos túlzott alkohol- és kávéfogyasztás ke­rü­lé­se, a dohányzás mellőzése. Ha tehetjük, járjunk rendszeresen kozmetikushoz arc­tisztításra, és forduljunk szakemberhez arc- és testmasszíroztatás cél­já­ból. Hetente többször végezzünk tornagyakorlatokat, válasszunk magunknak könnyű sportot, amivel erősítjük bőrünk és az izmunk feszességét. Kiránduljunk, tar­tózkodjunk minél többet a szabad levegőn.

A szakemberek azt ajánlják, hogy a ráncok kialakulásának megelőzésére már 20-25 éves korban gon­dol­ni kell és krémeket, arcpakolásokat javasolnak a megelőzésre, ke­ze­lés­re, de ennél többet is tehetünk bőrünk egészségéért, például helyes táp­lál­kozással.

Sokak által ismert mondás, hogy „a szépség belülről fakad”. Ennek fel­té­te­le, hogy étrendünk már a gyer­mekkortól kezdődően megfelelő mennyiségben tartalmazza a nél­kü­löz­hetetlen tápanyagokat. Bőrünk állapotáért elsősorban a megfelelő mennyiségű vitaminok és ásványi anyagok fogyasztása a felelős.

Az egészséges bőr megtartásához nélkülözhetetlen tápanyagok

Az egészséges és esztétikus bőr megtartásában szerepet játszó táp­a­nya­gok a szervezet optimális működéséhez és az anyagcsere-folyamatokhoz is nélkülözhetetlenek, ezért fontos, hogy napi étrendünk során megfelelő mennyiségben fogyasszunk belőlük.

A-vitamin (retinol, retinál)

A-vitaminhiány esetén ránézésre is látható a bő­rön jelentkező el­sza­ru­so­dás. A szájban a nyál­mi­ri­gyek elsorvadnak és a nyálkahártyák is ki­szá­rad­nak, aminek következtében szájgyulladás ala­kul­hat ki. A-vi­ta­min hiányában szürkületi vakság (farkasvakság) je­lentkezik. A leg­fon­to­sabb A-vitamin források: tojássárgája, tengeri ha­lak, ha­lak, máj, vese, szív, vaj, tejtermékek.

B2-vitamin (riboflavin)

Ha napi étrendünk nem tartalmaz elegendő B2-vitamint, akkor égő érzés kí­séretében vérbőség, hámló bőrgyulladás alakul ki az ajkakon, a száj, a szem és az orr körül, illetve a nemi szerveken vagy a fülkagylón. A száj­zug­ban fájdalmas, nehezen gyógyuló berepedések keletkeznek, a nyelv vö­rös, gyulladt lesz. B2-vitaminforrások: tejtermékek, zöldség- és fő­zelékfélék, hús, máj, vese, tojás, gabonafélék.

B6-vitamin (piridoxin)

A B6-vitaminhiány bőrtünetei nagyon rövid időn be­lül, már néhány hét el­tel­tével, szemmel lát­ha­tó­an észlelhetők. Ezek a következők: ajak­gyul­la­dás és az ajak fájdalmas berepedezése, a szem és az orr körül megjelenő fo­ko­zott faggyúmirigy-mű­­ködés, nyelvgyulladás. B6-vitaminforrások: máj, hús, hal, tejtermékek, zöldségfélék, kukorica, hüvelyesek, élesztő, to­­jás­sár­gája, barna liszt és az ebből készült termékek.

C-vitamin (aszkorbinsav)

C-vitaminra és fehérjefelvételre a megfelelő kollagénképződés érdekében van szükségünk. Hiányukban a bőr érzékenyebb lesz a károsító környezeti ha­tásokra, és elhúzódóbbá válik a sebgyógyulás. C-vitamin hiányakor csök­ken a nyál- és könnyképződés, a bőrön és a nyálkahártyán pedig apró be­vérzések jelennek meg. Ha nem fogyasztunk megfelelő mennyiségű C-vi­tamint tartalmazó friss zöldséget és gyümölcsöt, akkor fogmosáskor a dör­zsölésnél vérezhet a fogíny. Főbb forrásai: főzelék- és salátafélék, friss gyü­mölcsök (főként citrusfélék), paradicsom, burgonya, ká­poszta, savanyú káposzta.

Niacin (B3-vitamin, PP-faktor, nikotinsav)

A niacin egyaránt szerepet játszik a bőr és a szem normális működésében. Ha étrendünk nem tartalmaz elég niacint, illetve a triptofán nevű ami­no­sa­vat, akkor a pellagra nevű betegség alakulhat ki (a triptofán a szer­ve­zet­ben niacinná átalakulhat át). A pellagra tünete az érdes, berepedezett és sö­téten elszíneződött bőr, a hajlatokban jelentkező nedvedző gyulladás, va­lamint a nyelv és a szájnyálkahártya gyulladása. Az ami­no­sa­vak, főleg a triptofán bélből történő felszívódása ebben az esetben nem meg­felelő, vizelettel történő ürítése pedig erősen fokozott. A főbb ni­a­cin­for­rások: tojás, hús, hal, máj, vese, élesztő, hüvelyes főzelékek, teljes ki­őr­lésű gabonák és a belőlük készült pékáru.

Biotin (régebbi nevén H-vitamin)

Hiányában az ajkak és a bőr száraz, pikkelyes gyulladása, a szőrzet ki­hul­lá­sa a jellemző. Szerepet játszik a körmök állapotában is. Forrásai: máj, ve­se, tojássárgája, élesztő, karfiol, dió- és mogyorófélék. A húsok és gyü­möl­csök kevés biotint tartalmaznak.

Cink

Az egészséges bőr fenntartásában és a sejtek regenerációjában játszik sze­repet. Legjobb cinkforrásaink: húsfélék, tojás, máj, olajos magvak, tel­jes őrlésű gabonafélék, száraz hüvelyesek.

Fehérjehiány

A hosszan tartó fehérjehiányos táplálkozás számos súlyos tünetet, be­teg­sé­get okozhat, például bőrgyulladást vagy hajhullást, ezen kívül hasi és láb­szárödéma alakulhat ki.

Folyadék

A vízhiányos bőr kiszárad, ezért érdemes odafigyelnünk testünk víz­tar­tal­má­nak megőrzésére is. Szervezetünk valamennyi életfolyamata vizes kö­zeg­ben zajlik: folyadékra van szükség a nyálkahártyák nedvesen tar­tá­sá­hoz, valamint a sejtek megfelelő alakjának és felépítésének kialakításához is. A megfeIelő folyadékháztartás fenntartásához ihatunk ivóvizet, szén­sa­vas és szénsavmentes ásványvizet, rostos gyümölcs- és zöldségleveket, vi­lágosra főzött citromos zöld és fekete teát, gyümölcsteát. Ne igyunk cukrozott üdítőket, energiaitalokat!

Koleszterin

A magas koleszterinszint már ránézésre, az arcon is láthatóvá válhat, mivel a szem alatt vagy a szemhéjon gyakran sárgás koleszterin-le­ra­kó­dá­sok jönnek létre.

Egy szó, mint száz: tartsuk szem előtt ezt a mondást és törekedjünk mindig arra, hogy megtaláljuk az egyensúlyt bőrünk külső és belső táplálásánál egyaránt!