A bemelegítés fontossága

A bemelegítés fontossága

 

Manapság a sport, a rendszeres testmozgás egyre divatosabbá válik, de a legtöbben mégis nehezen veszik rá magukat arra, hogy rendszeresen mozogjanak. Ennek persze számos oka lehet, de ha az edzést nem örömforrásnak, hanem kötelességnek érzed, biztos, hogy nem lesz kedved hozzá. Ráadásul ha időnként mégis rászánod magad és utána napokig úgy érzed, mintha ólomból lennének a tagjaid, nem szívesen fogsz neki újra a testmozgásnak. Tűzz ki kisebb, könnyen teljesíthető célokat, és csak fokozatosan növeld a teljesítményed! Edzés előtt testileg és lelkileg is készülj fel a testmozgásra! Egy jól megválasztott sportkrém segítségével az edzés előtti bemelegítés hatékonyabb, az edzés könnyebb, a verseny eredményesebb, mozgás után pedig a feszülő, fáradt izmok regenerációja gyorsabb is lehet.

 

Milyen változásokat okoz a szervezetben a bemelegítés?

A bemelegítés célja a szervezet hőháztartásának, izomzatának, ízületeinek, légzőrendszerének felkészítése az edzésre. Miért fontos ez? Azért, hogy az edzés ne kínszenvedés, hanem kikapcsolódás és sikerélmény legyen, illetve azért, hogy elkerüld a bemelegítetlen izmok és ízületek hirtelen terheléséből adódó sérüléseket. A megfelelő bemelegítés fokozza a vérkeringést, átmelegíti az izmokat és felkészíti a szervezet hőháztartását a fizikai erőfeszítésre. Egyszerűen szólva a bemelegítés akkor hatékony, ha megdobogtatja a szíved és kimelegszel közben. Figyeld meg magad egy olyan edzés során, amikor elhagyod a bemelegítést! Az edzés vagy a meccs kezdete után nem sokkal eljön az a pillanat, amikor úgy érzed, hogy nem bírod tovább, meg kellene állnod egy kicsit. Ez az a pont, amikor komolyan izzadni kezdesz és futás közben úgy érzed, hogy mégsem kellett volna ennyi ruhát felvenned. Ha ilyenkor sétálsz egy-két percet és egy-két réteg ruhától is megszabadulsz, rendszerint már jobban megy az edzés. Valójában ez az a pont, ahová a jó teljesítmény, illetve az izmok és ízületek védelme érdekében a bemelegítés végén, még az edzés vagy a meccs megkezdése előtt kellene eljutnod.

 

Milyen a helyes bemelegítés?

Sokan összekeverik a nyújtást a bemelegítéssel. Az izmok nyújtásának inkább az edzés után van jelentősége, bár a bemelegítés alatt is jó, ha néhányszor alaposan kinyújtóztatod a tagjaid és átmozgatod az ízületeket. Fontos azonban, hogy olyan bemelegítő gyakorlatokat is végezz, amelyek megdobogtatják a szívet, és ezzel beindítják a keringést és a légzőrendszert élénkítő, az izmokat átmelegítő, a hőháztartást felkészítő folyamatokat.

A helyes bemelegítő gyakorlatok guggolásokat, térdemeléseket, helyben futást vagy rövid sprinteket, lendületes kar-, láb- és törzshajlításokat is tartalmaznak. A bemelegítés közben végzett intenzív tornagyakorlatok teljesítéséhez az izmoknak több oxigénre van szüksége – ezért a sportoló lihegni kezd, felgyorsul a szívverése, a szív élénkebb működése pedig az izmokba több, oxigénben, tápanyagokban gazdag vért pumpál. A gyorsabb véráramlás átmelegíti az izmokat, így azok rugalmasabbá, jobban terhelhetővé válnak. A hideg izom merev és rugalmatlan, ezért nagyobb az izomláz, izomhúzódás kialakulásának esélye akkor, ha bemelegítés nélkül, hirtelen nagyobb terhelés éri az izomszövetet.

Különösen fontos az alapos bemelegítés futás előtt télen, mivel ilyenkor a hideg miatt az izmok még merevebbek lehetnek. Mindig öltözz fel jó melegen, amikor télen edzeni indulsz, ne hagyd a hideg levegőn áthűlni izmaid! Fontos, hogy a meleg öltözet réteges legyen, és a futás előtti bemelegítés után le tudj vetkőzni annyira, hogy a hőérzeted kellemes legyen. A téli hidegben célszerű a bemelegítő gyakorlatokat kint akár kabátban, bent pedig melegítőben elvégezni. Nem véletlenül hívják melegítőnek ezt a népszerű ruhadarabot!

A verejtékezés megindulása a szervezet hőháztartását készíti fel az edzésre. Mozgás közben a gyorsabb vérkeringés, az izmok által termelt hő melegíti a testet, a verejtékezés pedig a kimelegedésre adott válaszreakcióként hűteni kezdi, így kialakul az edzés során az optimális testhőmérséklet. Fontos, hogy edzés közben olyan páraáteresztő ruhát viselj, ami lehetővé teszi a verejték elpárolgását a testről. Amikor esőkabátban vagy polár pulóverben fut valaki, könnyen előfordulhat, hogy túlságosan kimelegszik, mert a verejték elpárolgásának akadályozása miatt nem indul be a hűtési folyamat. Ilyenkor nem képes a megszokott teljesítmény kifejtésére, sőt, extrém esetben rosszul is lehet.

 

Mire jó a bemelegítő krém?

A bemelegítő krém használata nem helyettesíti a bemelegítést, még csak könnyebbé sem teszi, de támogatja annak hatékonyságát. A megfelelő melegítő krém, sportkrém vagy sportgél alkalmazása edzés előtt segíti az izmok átmelegítését, ellazítását, felkészítését a terhelésre. A bemelegítő sportkrémek eltérő összetételüktől függetlenül közös mechanizmus alapján működnek: olyan vérbőséget okozó anyagokat tartalmaznak, melyek hatására a bekent terület hajszálereinek véráramlása fokozódik. Az élénkebb vérkeringésnek köszönhetően az érintett területre nagyobb mennyiségű friss vér áramlik, amitől az izmok átmelegszenek, a meleg izmok pedig lazábbá, jobban terhelhetővé válnak. A hideg, merev izmok sérülékenyebbek, terhelés hatására előfordulhat, hogy az izomrostok nem nyúlnak, hanem apró szakadások keletkeznek az izomszövetben. A meleg izmok jóval rugalmasabbak, így az izomhúzódás és az izomláz kialakulásának esélye is csökken.

A helyi keringést serkentő gyógynövények az izmok átmelegítése révén izomlazító hatással is rendelkeznek, csakúgy, mint a meleg vizes fürdő vagy borogatás. Ennek köszönhetően a keringésfokozó hatású növényi kivonatokat tartalmazó sportkrémek legtöbbje – mint FOR CHAMPIONS sportgéleink – edzés után, a feszülő, fájdalmas izmok ellazítására is jól használhatóak.

A természetes összetevőkből készült bemelegítő krémek általában több keringésfokozó, fájdalomcsillapító, izomlazító gyógynövény kivonatát tartalmazzák, így a legtöbb esetben nem csak az edzés előtti bemelegítésre hanem edzés után, a fáradt, feszülő izmok lazítására, izomláz, enyhe izomfájdalom enyhítésére is alkalmasak.